onsdag, maj 10, 2006

Kul, kul, kul

Några notiser:

Idag fyller pophistoriens näst bästa skiva* 40 år. Grattis! Själv har jag haft The Beach Boys mästerverk Pet Sounds i min skivhylla i 11 år och jag blir fortfarande lika berörd och imponerad varje gång jag hör den. Kompositionen, stämsången, arrangemangen och produktion är fortfarande bland det bästa som gjorts. Hur kan man skapa musik som är så vacker? Inte ens gud vet.

Det är förresten den enda skiva jag har i två exemplar på CD (Rain Man-poäng). Det ena exemplaret har två bonusspår som inte finns på den andra och den andra har hela skivan i stereo som inte finns på den ena. Och ännu bättre: utökat texthäfte med information om vem som trimmade Brian Wilsons polisonger mitt under instrumentalpartiet i Here Today och annan viktig fakta jag inte vill leva utan.

Dessutom har Esbjörn namnsdag idag. Grattis! Esbjörn Svensson är, kanske inte av en slump, pianist och kompositör i Esbjörn Svensson Trio, ett av Sveriges bästa band.

På fredag börjar en ny säsong av The Simpsons på TV3. Serien är inte vad den en gång var - dvs 21 minuter oavbruten skrattkramp - men även om man tyvärr tittar mest av gammal vana kvarstår Homer Simpson som en står filosof och omoralisk förebild nästan i klass med George Costanza.

Dagens låt är Wuthering Heights av Kate Bush (semaforversionen).


*Pophistoriens allra bästa skiva är naturligtvis den av Ringo och de där andra tre som börjar på R och slutar på evolver.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Ringo's All Fun Nightclub Band och deras discoplatta Re-Evolver?

7:21 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Du är dum nu. Säger dumma saker.

3:06 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida