lördag, maj 06, 2006

Brittisk klassiker på SVT


Ray Davies
var sångare och låtskrivare i sextiotalets näst bästa engelska band The Kinks. Vilka som var bäst?

Men i alla fall. Han var kanske inte bäst, men han var mest brittisk av alla. Även om han gjorde vilda utfall i amerikansk r´n´b-tradition med tidiga låtar som You Really Got Me och All Day And All Of The Night blev han snabbt en mer reflekterande och iakttagande personlighet. Detta ledde till betraktelser av engelskt vardagsliv och studier i Swinging Londons normer.

Med låtar som Sunny Afternoon, Dead End Street, Well Respected Man, Dedicated Follower Of Fashion, Waterloo Sunset och den bittra självbilden I´m Not Like Everybody Else - sjungen av lillebror Dave - blev han en av de låtskrivare som man kan kalla stilbildande utan att överdriva. Jag skulle kunna sitta och rabbla låttitlar tills jag somnar (Celluloid Heroes, See My Friends, 20th Century Man, Do You Remember Walter?, Set Me Free, Days, End Of The Season) men vad jag vill komma till är att alla vänner av brittisk sextiotalspop bör besöka SVT2 på måndag 22:30 när det bjuds på 50 minuter Raymond Douglas Davies. Missa. Inte.

Dagens låt är By Your Side av Sade.

9 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Varför i hela friden är Sade dagens låt? Ge mig en jäkligt bra anledning.

6:39 em  
Blogger Ola Claesson sa...

För att hon är bra. Det är min anledning. Och för att just den låten är ännu bättre.

7:19 em  
Anonymous Anonym sa...

Ok. Jag har egentligen inget emot Sade. Jag bara undrade om du hade någon bra motivering till varför hon skulle vara dagens låt.

9:22 em  
Anonymous Anonym sa...

Dagens låt behöver ingen motivering, den bara är.

1:27 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Skeptikern: Dagens låt kan vara något som behöver sägas, eller kan det bara vara en jäkligt bra låt. Så enkelt är det.

Nicklas: Det är korrekt uppfattat. Att "bara vara" är dessutom ganska svårt, men när man uppnår det tillståndet är det väldigt skönt.

1:50 em  
Anonymous Anonym sa...

Låten som existensiellt nirvaniserat sig - ping! -- här idag är nog Unbunnys "I Leave Stones Unturned". Eftersom två personer helt felaktigt tyckt att de låter som mercury Rev skulle du nog gilla dem.

3:24 em  
Blogger Ola Claesson sa...

De låter alltså som Mercury Rev, men det gör de egentligen inte. Och därför skulle jag gilla dem? Okej.

12:30 em  
Blogger Thomas O. sa...

Sade är outstanding. Inget snack. Basta.

7:55 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Thomas O.: Veckans basta.

6:06 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida