Skivrecension: Lars Lystedt Sextet

Jazz
Lars Lystedt Sextet
Jazz Under The Midnight Sun
(Dragon/Border)
Betyg:  4
Minns ni det gamla uttrycket bra för att vara svenskt? Sedan seglade det lilla landet vid Nordpolen upp som världens tredje största musikexport. När Jazz Under The Midnight Sun släpptes 1964 var den sensationell oavsett land – och LP:n har blivit ett samlarobjekt som går för över 2500 kronor i bra skick, även om (eller kanske på grund av att) den inte gjorde så mycket väsen av sig där och då. Redan då var jazzen slut som kommersiell kraft. Men den lever fortfarande och skivan ges nu för andra gången ut på CD. Tidpunkten är inte en slump.
Den tolfte december fyller nämligen Lars Lystedt 90 och i liksom CD:n som kom 2005 har de ursprungliga sex låtarna blivit elva. Vi hör bland annat Lystedt själv på trombon, Berndt Egerbladh på piano. Egerbladh har också skrivit mycket av musik och arrangemang.  Han utbildade sig senare till tv-producent och blev känd för programmet Två Och En Flygel. Lystedt själv, han var bartender till vardags, är fortfarande aktiv i hemstaden Umeå och var länge central som arrangör av musikfestivaler. Numera även hedersdoktor vid hemstadens universitet.
Musiken är svepande, gripande och driven. Fem av de sex ursprungliga låtarna är över sju minuter och det finns gott om tid att skapa atmosfär och belysa nyanser. Det finns ett flertal smådetaljer att fastna i; taktslag, pianonoter, basfanfarer. Sextetten sätter inte en fot eller hand fel och förtjänar applåder både var och en och som kollektiv. Musiken är koncentrerad samtidigt som den svävar ut och Roland Ferneborgs produktion har inte åldrats en dag. Sällan har ett svartvitt Manhattan och norrländsk midnattsol mötts med så njutbart resultat.
Lyssna på: Woodoo, The Hammock och Sarek.

Publicearades ursprungligen i Smålandsposten.