Konsertrecension: Hurley & The Blue Dots
Hurley & The Blue Dots
Plats: Kafe De Luxe.
Tid: Lördagen den 16e maj.
Publik: Ett femtiotal.
Längd: 105 minuter plus paus.
Bäst: Spelglädjen och drivet.
Sämst: 45 minuters paus är i längsta laget.
- Äh, vi skiter i det, konstaterar de kort när munspelsförstärkaren brusar inför en långsam Jimmy Reed-tolkning. Och det går bra utan munspel också. Ibland är duon så minimalistisk att de får AC/DC att låta som Emerson, Lake & Palmer. Det är rent av Seasick Steve-nivå på vissa arrangemang. Före paus tolkar de bland andra Little Walter och Robert Johnsons Love In Vain via The Rolling Stones. Ganska omedelbart börjar det rycka i fötterna och ryckningarna sprider sig långsamt längre upp i kroppen. Själva kallar de musiken för hillbilly rhythm´n´blues.
Plats: Kafe De Luxe.
Tid: Lördagen den 16e maj.
Publik: Ett femtiotal.
Längd: 105 minuter plus paus.
Bäst: Spelglädjen och drivet.
Sämst: 45 minuters paus är i längsta laget.
- Äh, vi skiter i det, konstaterar de kort när munspelsförstärkaren brusar inför en långsam Jimmy Reed-tolkning. Och det går bra utan munspel också. Ibland är duon så minimalistisk att de får AC/DC att låta som Emerson, Lake & Palmer. Det är rent av Seasick Steve-nivå på vissa arrangemang. Före paus tolkar de bland andra Little Walter och Robert Johnsons Love In Vain via The Rolling Stones. Ganska omedelbart börjar det rycka i fötterna och ryckningarna sprider sig långsamt längre upp i kroppen. Själva kallar de musiken för hillbilly rhythm´n´blues.
Många
pratar om vikten av att tänka utanför boxen, ofta de som inte gör det.
De som verkligen lyckas är ofta de som förmodligen inte är medvetna om
att de gör det, eller som inte är medvetna om att det finns en box.
Eller hur man tänker innanför den.
Duon Hurley & The Blue
Dots tillhör kategorin som förmodligen inte vet vad en box är och om de
fick tag på en skulle de förmodligen använda den till att stampa takten
på. Och om inte av någon annan anledning så för att reta de som försöker
tänka där i. Fredrich Rönnholm (sång, minimalistiska trummor, maracas
och munspel - ibland nästan allt samtidigt) och Mathias Blixt (snygga
gitarriff, kör och munspel - ibland nästan allt samtidigt) är den
sortens band/”band” som inte bryr sig om hur blues ska låta. De bara
tutar och kör och har förstått att det viktigaste är inte att hålla sig
till reglerna utan att göra det man gör bra. Och det gör de. Dessutom
spelar de bara det som behövs och låter bli allt annat - förutom ibland
när de skramlar loss ordentligt. Det är förresten oklart vem som är
Hurley och vem som är de blå prickarna, men ändå. Fastställt är i alla
fall att de är från deltat i trakterna av Oskarshamn och det är
uppenbart att de har kul tillsammans och ofta har ögonkontakt.
Efter
pausen blir det In My Time Of Dying/Jesus Make Up My Dying Bed som har
gjorts av alla, bland annat Blind Willie Johnson och Led Zeppelin. Och
sedan blir det Rock´n´Roll där Led Zeppelin gjorde originalet. Och
vilken blueskonsert är komplett utan Motörheads Ace Of Spades? Eller
kanske ett eller annat (i alla fall ett) Kissriff instoppat i en låt?
Blind Lemon Jefferson dyker också upp när duon går tillbaka till
1920-talet.
Som ett gammalt skivbolag en gång konstaterade: fuck art, let´s dance.
Läs mer om liknande:
Honeyboy Slim & The Bad Habits
Så spelar du blues! Hela listan! Hovet rasar!
Skivrecension: Led Zeppelin - Physical Graffiti
The Rolling Stone fyller 51
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
Läs mer om liknande:
Honeyboy Slim & The Bad Habits
Så spelar du blues! Hela listan! Hovet rasar!
Skivrecension: Led Zeppelin - Physical Graffiti
The Rolling Stone fyller 51
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida