Konsertrecension: Musica Vitae och Nils Landgren
MUSICA VITAE OCH NILS LANDGREN
Plats: Konserthuset.
Tid: Lördagen 31 januari.
Längd: 80 minuter.
Publik: Nästan fullt.
Bäst: Duke Ellingtons In A Sentimental Mood.
Plats: Konserthuset.
Tid: Lördagen 31 januari.
Längd: 80 minuter.
Publik: Nästan fullt.
Bäst: Duke Ellingtons In A Sentimental Mood.
Nils Landgren
är en av landets mesta jazzmusiker. Nästa stopp är Schweiz och sedan
tillbaka till Sverige för en turné kallad Sinatra - Come Fly With Us som
bland annat besöker Växjö i mitten av februari. Och så, en helt vanlig
Kulturnatt i januari, står han på Konserthusets scen tillsammans med
Musica Vitae. Med ledordet Läckerbitar bjuds det på både Ellington och Gershwin, både jazz och klassiskt.
Mötet med Musica Vitae är
inte en del av en turné. Kan inte låta bli att undra hur idén uppstod.
Är det bara att ringa och fråga? Vill du komma hit och spela med oss?
Tja, låter spännande! Hur mycket har de hunnit spela tillsammans innan
de går upp på scen? Nu är frågeställningen inte menad att antyda att
musikerna inte vet vad de håller på med. Snarare tvärtom, det skapar en
nerv och det pekar på ett sökande framåt, en vilja att utmana både sig
själv och publiken - något som Musica Vitae är bra på. Den klassiska
musikvärlden handlar ibland annars mer om bevarande än framåtanda.
- Det är bra med experiment. Jag hoppas det blir bra, säger violinisten Marco Mazzeo när Landgren
ber honom förklara samarbetet. Målet var ett nytt sammanhang för Musica
Vitae. Och det blir det ju. De 14 i Musica Vitae inleder med Dag Wiréns
Serenad op 11 innan Landgren och lokala
slagverkaren Edwin Müller kommer upp på scenen inför Jimmy Giuffres Four Brothers, som Mazzeo har arrangerat. Redan på 1950-talet inspirerades
jazzmusiker av klassisk europeisk musik. Saxofonisten Archie Shepp
menade att jazz var den svarta motsvarigheten till klassisk musik.
Kvällens
första gåshud infinner sig under This Is New av Kurt Weill och Ira
Gershwin. Duke Ellingtons In A Sentimental Mood är en annan höjdpunkt,
något som Ellington brukar vara när han dyker upp. Långsam och
sentimental som sommarens sista eftermiddag. Sedan blir det mer Musica
Vitae utan Landgren i Anton Arenskijs Variationer På Ett Tema Av Tjajkovskij.
Sist
i programmet är bröderna Gershwin: Summertime, My Man´s Gone Now och It Ain´t Necessarily So, samtliga från Porgy And Bess som även Miles Davis
gjorde en version av. Sedan blir det oundvikligen extranummer, Landgren
går symboliskt av scenen i två sekunder, och publiken instrueras att
göra ett aaaah när det känner igen melodin. Tyvärr är det inte samma sak
att känna igen en melodi som att kunna komma på vad den heter så vi
bryter här.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida