Konsertrecension: Jennie Abrahamson
JENNIE ABRAHAMSON
Plats: Kafe De Luxe.
Tid: Fredagen den 13 februari.
Längd: 55 minuter.
Publik: Ett sextiotal.
Bäst: Låtarna.
Sämst: Bitvis blir det för mycket bas och för lite av allt annat.
Plats: Kafe De Luxe.
Tid: Fredagen den 13 februari.
Längd: 55 minuter.
Publik: Ett sextiotal.
Bäst: Låtarna.
Sämst: Bitvis blir det för mycket bas och för lite av allt annat.
Med tanke på allt prat om det svenska musikundret är det konstigt att Jenny Abrahamson
inte är ett namn på fler läppar. Är hennes musik svårlyssnad? Nej. Är
den sån där kritikermusik? Borde inte behöva vara så. Kanske anstränger
hon sig inte tillräckligt mycket visuellt. Men när en sån som Peter
Gabriel skulle ut och turnera för första gången på löst räknat 225 år
och behövde någon som kunde sjunga Kate Bushs rader i Don´t Give Up var
det inte till Carola han ringde. Först ringde han förvisso till Ane
Brun, inget dåligt val det heller, och när Brun fick förhinder tipsade
hon om Abrahamson eftersom de spelat ihop. Och
ungefär ett år efter hon släppte sin fjärde skiva Gemini Gemini står hon
åter på scen i Växjö. Hon och bandet (från vänster till höger keyboard,
trummor och bas som också spelas på keyboard) spelar förstås en hel del
låtar därifrån. Snowstorm blir en suggestiv rysare, The War blir
riktigt mäktig och tung. Abrahamson inleder på xylofon innan hon byter till gitarr. Mellan låtarna är hon oftast tyst. Något publikfrieri blir det inte.
På
skiva fungerar musiken både i bakgrunden, när kraften i rytm och
melodier gör att den når igenom, och i hörlurar, där de välgjort
detaljerade arrangemangen kommer till sin rätt och man upptäcker
småsaker vid åttonde lyssningen. Det är modernt och samtida utan att
kännas ängsligt trendigt. Live förlorar några av de mer biffiga låtarna
detaljer och nyanser när basen mullrar som mest mellan väggarna. Musiken
- eller i alla fall basen - hade tjänat på att vara lite tystare.
Annars är det rytmerna och sången som tar sig fram bäst. Vissa låtar har
förinspelade körer, på skiva sjunger hon alla - ofta sofistikerade -
stämmor själv. Det är intressant att ta del av hur låtarna förvandlas
live.
Why Did I Leave Home från första skivan sticker ut med sin
rakare struktur. Bland de senare mer rytmiskt uppbyggda låtarna (att hon
inte bara sjungit med Gabriel utan också är stort fan av hans musik är
tydligt) framstår den som en mer traditionell rocklåt. Sista ordinarie
låt blir Hole In You som följs av extranumret Hard To Come By som är på
borde-vara-en-modern-klassiker nivå och där hon återvänder till
xylofonen. Abrahamson ser koncentrerat tillfredsställd ut när hon befinner sig långt in i musiken. Inte mycket show, men musiken talar för sig själv.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida