Bokrecension: Highway 61 - Crossroads On The Blues Highway
HIGHWAY 61: Crossroads On The Blues Highway
Derek Bright
Förlag: History Press
Derek Bright
Förlag: History Press
Om
det har blivit en förmodad sanning att all blues handlar om ensamhet,
utsatthet och utslagenhet är det för att det säger något om hur många
svartas liv i USA såg ut under 1900-talets första halva. Engelska
författaren och musikern Derek Bright gör en resa genom blueshistorien
och börjar i Chicago och tar sig söderut (rent geografiskt) mot New
Orleans och bakåt (rent kronologiskt) i historien. Under 1900-talets
första sextio år ökade Chicagos färgade befolkning från 30 000 till
strax under en miljon, motsvarande nästan en fjärdedel av stadens
invånare. De kom från deltat i södern och sökte ett nytt liv med bättre
förutsättningar. Och eftersom Chicago verkade ha ett nästan omättligt
behov av arbetskraft för de som inte var rädda för, eller inte hade
några alternativ till, fysiskt tunga jobb var det många som packade sina
väskor och åkte de närmare 150 milen.
Boken är inte bara en
musikberättelse, även en sociologisk historia - och ett resereportage
modell rejälare. Klangbotten är bred. Kapitlet som utspelas i Memphis
ger mordet på Martin Luther King stort utrymme. Det var en händelse som
påverkar svart musikkultur lika mycket som att Muddy Waters skaffade
elgitarr. Memphis är något av porten mellan norr och söder. När Bright
åker längre söderut och korsar Mississippifloden stöter han på fattigdom
som är svår att förstå, än mindre relatera till. Där jobbade
Medborgarättsrörelsen i uppförsbacke, rasismen var djupt rotad och är det
på många håll än i dag.
Någon gång under 1960-talet gick bluesen
från i huvudsak svarta till vita utövare och publik. Många av de stora
namnen kom till Europa och togs emot som hjältar under en period när de
inte lyckades spela för kaffepengar i hemlandet. Det här är också något
som Bright tar upp, och något som han själv är en del av. Många är de
orter i främst södern som lever på bluesturister letandes efter platser
där numera legendariska namn en gång levde och verkade. Många av de som
bor där i dag tycks inte ha en aning om att de trampar på för många
helig mark. Korsningen - där Highway 61 och 44
möts - där Robert Johnson påstås ha sålt sin själ till djävulen pryds av
en stor skylt med tre gitarrer pekandes på olika håll. I närheten står
ett träd under vilket han sägs ha suttit och spelat. Bright diskuterar
hur det här får honom och många andra att vallfärda hundratals, rent av
tusentals, mil för att ta foton på bomullsfält och små stugor där någon
eventuellt har jobbat eller bott.
Det rikliga bildmaterialet är i
både färg och svartvitt och i samhällen som Clarksdale, av många kallat
bluesens födelseplats, tycks tiden stått still sedan 1920-talet. Man
kan kalla det genuint om man vill, men de som flyttar dit frivilligt är
lätträknade.
Vill man veta mer om bluesen, dess historia, vad den betydde och resan den gjorde under 1900-talets första halva är Highway 61 en bok som ger både detaljer och ett gediget historiskt sammanhang. Läs.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
Etiketter: historia, litteratur, musik
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida