onsdag, juli 08, 2009

Shogun min tjockaste bok

http://ecx.images-amazon.com/images/I/513KX24505L.jpg

På ett diskussionsforum snubblade jag över en tråd om vilken som är den tjockaste boken man läst. Mitt svar är James Clavells Shogun. Jag kan inte hitta mitt exemplar nu, men jag tror den klockade in på strax över tusen sidor. Så här i efterhand är jag lite stolt över att jag betade mig igenom den när jag var 19 eller möjligtvis 20 år. Det var innan jag blev så gammal och bekväm som jag är nu.

Samma vecka som jag läste boken gick också tv-serien med ett avsnitt varje kväll. Eftersom det ofta är hopplöst att läsa en bok när man sett filmen/tv-serien var jag noga med att varje dag läsa så långt att kvällens avsnitt var avklarat. Detta innebar att jag varje dag läste ca 200 sidor. Om jag inte minns fel lyckades jag matcha läsningen och avsnittsindelningen väldigt bra.

Vill ni inte veta vad boken handlar om bör ni hoppa över detta stycke!

Boken utspelas på 1600-talet och handlar om ett holländskt fartyg som råkar ut för en storm utanför Japans kust. Den engelska lotsen John Blackthorne överlever och förs till ländsherren Toranaga. Denne ser en kunskapsbank i Blackthorne och inte minst som en tillgång i sin kamp mot Ishido att bli Shogun, dvs högsta befälhavare. Blackthorne lär sig prata japanska, blir samuraj och förälskar sig i Mariko.

Nu kan ni börja läsa igen.

Shogun är en av de mäktigaste läsupplevelser jag haft. Inte bara för att boken - rent fysisk - är tjockare än en tegelsten utan också för att boken lyckas vara romantik, äventyr, skildring av en spännande kultur, lektion i japanska seder, historia, religion, politik och en intressant inblick både i östs bild av väst och västs bild av öst. Och för all del även en och annan halshuggning.

Jag läste hela dagarna och titta på serien om kvällarna. Jag levde i Shogun de där dagarna. Det är en bok som jag verkligen vill rekommendera. Om ni tycker att tusen tätskrivna sidor är i mäktigaste laget, även om ingen av dem är tråkig, är faktiskt tv-serien nästan lika bra.

Själv skickar jag en nick mot mitt tio år yngre jag och tackar för hjälpen.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida