fredag, april 03, 2009

bob hunds uppehåll gjorde nytta

http://densistebloggaren.blogg.se/images/bob_start_1192012704.jpg

Jag hade just parkerat bilen och var på väg till parkeringsautomaten för att lägga i mynt när jag avbröts av låten Istället För Musik: Förvirring. Jag blev sittandes. Det var mitt första möte med bob hund. Året kan ha varit 1996. 2001, efter fem intensiva hund-år, kom albumet Stenåldern Kan Börja. Sedan blev det ganska tyst om dem. Två skivor på engelska under namnet Bergman Rock var förmodligen nödvändiga för bandet att orka fortsätta, men knappast omistliga. På nya skivan Folkmusik För Folk Som Inte Kan Bete Sig Som Folk hörs det att de blivit äldre på de åtta år som gått, och passande nog låter det som om de blivit ungefär åtta år äldre.

Första singeln Tinnitus I Hjärtat var inte bara en påminnelse om att sångaren Thomas Öberg har ett helt eget rum i det stora hus som kallas Svenska Språket Och Hur Man Använder Det. Det blev också en påminnelse för mig om hur mycket jag saknat bandet. Det var som att springa ihop med en gammal kompis man inte insett att man saknat och får ett leende, en kram och ett uppriktigt hur är det. Men låt inte en gammal man lura er - skivan är inte nostalgi, den är bra på riktigt.

Hur hörs det att de blivit äldre? Explosionerna är inte lika många, men värmen är lika hög. Influenserna är lika tydliga som alltid, men de kan spela vad som helst, det låter bara som bob hund. Och det är ett av de vackraste baran jag kan tänka mig, även om vackert inte är ett ord man använder ofta om det här bandet. Om musiken är mer tuggande och mindre hoppande så går texterna åt samma håll. De är mindre yviga och tom mer exakta betraktelser än vad vi är vana vid. Då är ändå inte Öberg en man som slösade med orden i onödan tidigare heller. Men så här genomgående sparsmakat iakttagande vet jag inte om jag hört honom innan. Gitarristerna Conny Nimmersjö och Johnny Essing är också mer dämpade, skivan är ovanligt sparsmakad på just gitarr. Vågat/dumdristigt grepp kan tyckas från ett band som har tillgång till så udda talanger, men Jonas Jonassons syntar får en större roll denna gång. Den återhållsamhet, både i texterna och musiken, som präglar skivan är förvisso inte något nytt, den har funnits innan i favoriter som Upp, Upp, Upp, Ner, Helgen v 48 och Glöm Allt Du Lärt Dig. Men nu tillåts den breda ut sig. Innan var de lugnare låtarna som andningspauser inför nästa smocka. Men intensiteten har inte minskat med tempot.

Det nya äldre bob hund lyckas faktiskt träffa lika hårt som innan utan att ta i lika mycket. Där har ni mognaden och där har anledningen till att göra en ny skiva. bob hund är unika, förmodligen utan att egentligen försöka, och de har lyckats utveckla sin unikhet. Det låter, som alltid, typiskt bob hund om bob hund. Men det är ett typiskt bob hund som vi inte hört tidigare. Det finns en låt här som heter Världens Bästa Dåliga Låt och det är en attityd som skivan lever upp till. Bli Inte Som Oss, Bli Värre! finns det en annan låt som heter. Ett Litet Ljus Söker Sitt Mörker finns det en som heter. Jag måste nämna de här titlarna. Jag börjar le bara av att läsa dem.

Det här är inte det bob hund jag inte visste att jag saknade, men det är lika bra som jag inte hört dem förut. Vi har inte vuxit ifrån varandra, vi har snarare gått åt samma håll under uppehållet. Det är fortfarande revolution på gång.

Mina problem/ har skaffat sig egna drömmar

Läs mer om bob hund.

bob hunds officiella hemsida.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida