Trenderna kommer och går, SVT består
När jag var i min ungdom, någon gång i början av nittiotalet, var musikvideon något exklusivt, något från en annan - häftigare och färggladare - värld. När en riktigt stor artist släppte en ny låt/video visades den på SVT som ett eget program under rubriken musikvideo. Detta inträffade när en Michael Jackson släppte Black Or White (jag tror white var rätt svar) eller Roxette släppte Joyride, som även visades i sin helhet i Rapport eller Aktuellt. Så här i efterhand är det svårt att fatta hur stora Roxette var. Gessle fyller förresten 50 år på måndag, men det kanske är ett annat inlägg.
Till saken. MTV var det hippaste som fanns och de visade musikvideos dygnet runt. Hur häftigt var inte det? Nu är musikvideons era över. Inga mångmiljonbelopp spenderas längre på att en charmigt plufsig popnörd i svart palmfrisyr och Roger McGuinn-glasögon ska stå och mima banging on the head drum, shaking like a madbull på bästa sändningstid. Bästa sändningstid var för övrigt, i MTV:s fall, dygnet runt, världstäckande som de var. På Youtube kan man se vilka videos man vill när man vill, om det inte är en artist från Warners man suktar efter. På Youtube är det konsumenten som bestämmer, inte reklamköparna.
Under tiden sitter SVT under sin korkek och luktar på minnet av sitt monopol. Och igår, i herrens år 2009, visade de 20:55, på bästa sändningstid, Please Read The Letter - musikvideo med Alison Krauss och Robert Plant.
Återigen sätter SVT trender genom att vara så ute att de är inne. Strunta i om låten är ny eller gammal, släppt 2007 är den förvisso inte gammal, men knappast aktuell. Däremot är den väldigt bra. Tack för det. Jag ska fortsätta betala min tv-avgift.
Till saken. MTV var det hippaste som fanns och de visade musikvideos dygnet runt. Hur häftigt var inte det? Nu är musikvideons era över. Inga mångmiljonbelopp spenderas längre på att en charmigt plufsig popnörd i svart palmfrisyr och Roger McGuinn-glasögon ska stå och mima banging on the head drum, shaking like a madbull på bästa sändningstid. Bästa sändningstid var för övrigt, i MTV:s fall, dygnet runt, världstäckande som de var. På Youtube kan man se vilka videos man vill när man vill, om det inte är en artist från Warners man suktar efter. På Youtube är det konsumenten som bestämmer, inte reklamköparna.
Under tiden sitter SVT under sin korkek och luktar på minnet av sitt monopol. Och igår, i herrens år 2009, visade de 20:55, på bästa sändningstid, Please Read The Letter - musikvideo med Alison Krauss och Robert Plant.
Återigen sätter SVT trender genom att vara så ute att de är inne. Strunta i om låten är ny eller gammal, släppt 2007 är den förvisso inte gammal, men knappast aktuell. Däremot är den väldigt bra. Tack för det. Jag ska fortsätta betala min tv-avgift.
Etiketter: musik, televisionsapparaten
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida