söndag, juli 27, 2008

Allsång På Ullevi

Det finns människor som tar sig till Skansen när de vill sjunga allsång. I går hade 56 132 Iron Maiden-fans en bättre idé. Vi åkte till Ullevi istället. Sångaren Bruce Dickinson hälsade oss välkomna hem, men påpekade att vi borde höja volymen lite - han hade ju betalat dyra pengar för att se oss.
Jag har försökt formulera en text i huvudet i dag där jag skulle förklara vad jag tyckte om gårdagens konsert, men mer nyanserad än förjävlasinnesjuktjävlabra har jag inte lyckats bli. Jag skulle vilja komma med en smartare analys, men vet inte hur jag ska formulera den. Det var, med andra ord, ganska bra. Det är ett minne för livet och något att berätta för barnbarnen. Det levde upp till förväntningarna och överträffade dem mer än jag vågat hoppas. Mina krav var väldigt höga, men när jag väl förstått att det var Iron Maiden som stod på scenen och att jag stod i publiken var det bara att sjunga med, hoppa, skrika, veva med armarna, klappa händerna, gråta och le det fånigaste leendet man hade. De tre generationer fans som var där blev kungligt underhållna.
Om ni var där vet ni. Om ni inte var där är ni välkomna nästa gång. För även om man inte gillar Iron Maiden eller hårdrock är det en show och en stämning som är svår att inte uppskatta och refränger som är svåra inte sjunga med i - i Fear Of The Dark var jag orolig att sittplatsläktarna skulle välta. Samtidigt är de ganska svåra att sjunga med i. Höga toner, långa toner och inte mycket plats att andas. Inte för att det hindrade publiken att ta i från tårna.
Steve Harris säger i turnéprogrammet, det och en mugg blev souvenirinköp, att det enda arv han vill lämna bakom sig med bandet är att everybody remembers us as a bloody great live band. Jag tänker inte säga emot.
Dagens låtar är Aces High, 2 Minutes To Midnigt, Revelations, The Trooper, Wasted Years, The Number Of The Beast, Can I Play With Madness, Rime Of The Ancient Mariner, Powerslave, Heaven Can Wait, Run To The Hills, Fear Of The Dark, Iron Maiden, Moonchild, The Clairvoyant och Hallowed Be Thy Name av Iron Maiden.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida