måndag, juli 30, 2007

Folkmusikfestival i Korrö med ös både i och utanför tälten

2005 lovade jag åka dit, men det regnade och jag stannade hemma. 2006 lovade jag åka dit, men det regnade och jag stannade hemma. 2007 lovade jag åka dit, men det regnade och jag åkte i alla fall. Och väl på plats var det uppehåll.

Min första erfarenhet blev Väsen som höll en konsert med Linné-tema. Det kan vara en av de bästa konserterna jag sett. Jag har aldrig sett musiker ha så uppenbart kul på scenen. Jag har heller aldrig hört så roligt - och konstigt - mellansnack.

Hörde även en grekisk grupp som spelade grekisk blues. Det svängde mjukt och fint. Kan inte säga att jag förstod mycket av texterna, men det gjorde inget (samtliga handlade om olycklig kärlek, förstås). En av musikerna spelade på något som såg ut som en liten gitarr med väldigt många strängar (var det en baglama eller möjligtvis en zouvlaki?). Vad det gällde snabbhet över strängarna kan jag ärligt säga att en sån som Yngve Malmsten - hur stavar han? - inte haft mycket att säga till om. Imponerande.

Det åts god wok och pratades Ed McBain med Maggie medans Dr Leif spelade in något där alla låtarna gick i valstakt. Sedan bjöd den annars så givmilda doktorn på vad som måste vara världshistoriens sämsta guidade tur (i alla fall om man bara räknar från flodkulturerna och framåt, innan dess har jag inte så bra koll).

Men ändå, jag somnade leende utan allt för mycket ansträngning.

Dagens inlägg skulle börjat med att jag igår hittade bandet med den långa versionen av Fanny Och Alexander som jag letat efter länge och väl. Visste att jag hade den inspelad, men inte var. Jag behövde ett band till Mannen Från Mallorca som gick på TV4 Film inatt. Och där var den. Fem timmar Bergman. Denna lilla anekdot får nu bli min hyllning.

Dagens låt är La Marche/ Carl XII's Marsch Vid Narva av Väsen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida