fredag, oktober 16, 2015

Skivrecension: Louise Hoffsten

Rock
Louise Hoffsten
L
(Gamlestans Grammofonbolag/Border)

L är Louise Hoffstens sätt att fira sin 50-årsdag - hon ger sig själv skivan i present. Hon har länge varit en väldigt bra liveartist, men på skiva ibland märkligt anonym. Kanske inte vågat riskera P4-lyssnaren och lutat sig mot en väl putsad och jämntjock ljudbild. Den befriande blandning av attityd, glimt i ögat och lekfull sexighet som hon har i livesituationer har inte kommit fram. På skiva har hon varit bäst när hon skrivit och sjungit på svenska och det musikaliska uttrycket varit mer lågmält och närmast lutat sig mot visan, som kanske är det närmaste blues vi har i Sverige. Då har hon på allvar krupit under huden, på allvar blottat sitt innersta. För frågan är inte om hon är bra - det är hon - frågan är snarare hur mycket av sin fulla potential hon når på varje skiva.

L har hon samarbetet med bland andra producenten Stefan Örn som hon skrev Only The Dead Fish Follow The Stream och varit med och skrivet samtliga låtar. Det är oftast lågmält, inspelat live i studio med en intim atmosfär. Redan inledande Lucky Me sätter tonen. Produktionen är genomgående avskalad och Starhead And Scarecrow framstår redan vid första lyssningen som en av hennes bästa låtar. Den följande Out Of Words håller nästan samma nivå. I snygga bluesen Always On The Run går hon ner till korsningen för att köpa sig mer tid. Det kommer kosta dig, förklarar han. Med tanke på vad som tidigare utspelat sig i korsningar i bluesmytologin är det inte svårt att lista ut vem han är.

Hoffsten har kommit fram till att det inte finns några gratis middagar, och ska man ändå betala men inte vet när eller hur mycket kan man lika gärna äta och njuta ordentligt så länge det varar. Grattis i efterskott!

Lyssna också på: Knäckebröd Blues (2004).