Konsertrecension: Bob Dylan
Bob Dylan, Newport Folk
Festival, 25 juli 1965
Så kommer festivalens huvudattraktion äntligen upp på scenen. Men han är inte lätt att känna igen. Borta är Joan Baez. Borta är den blygt plirande unga mannen. Borta är den akustiska gitarren. Han är klädd som en popstjärna. Tillsammans med Mike Bloomfield på gitarr, Al Kooper på orgel och två musiker som tidigare spelat med Howlin´ Wolf men numera är med i Paul Butterfield Blues Band, Jemore Arnold på bas och Sam Lay på trummor, brakar det igång. Och brakar är rätt ord. Jag var tidigt på plats för att hamna långt fram (inte minst för att få bra bilder, tyvärr fick jag inte kameran att fungera - ursäkta!) men ljudet är öronbedövande högt vid scenen och många håller för öronen. Det går inte att höra vad han sjunger. Det sistnämnda är kanske ingen förlust. Hans protestlåtar om viktiga skeenden tycks numera vara utbytta mot ordkaskader som inte betyder någonting alls.
Så kommer festivalens huvudattraktion äntligen upp på scenen. Men han är inte lätt att känna igen. Borta är Joan Baez. Borta är den blygt plirande unga mannen. Borta är den akustiska gitarren. Han är klädd som en popstjärna. Tillsammans med Mike Bloomfield på gitarr, Al Kooper på orgel och två musiker som tidigare spelat med Howlin´ Wolf men numera är med i Paul Butterfield Blues Band, Jemore Arnold på bas och Sam Lay på trummor, brakar det igång. Och brakar är rätt ord. Jag var tidigt på plats för att hamna långt fram (inte minst för att få bra bilder, tyvärr fick jag inte kameran att fungera - ursäkta!) men ljudet är öronbedövande högt vid scenen och många håller för öronen. Det går inte att höra vad han sjunger. Det sistnämnda är kanske ingen förlust. Hans protestlåtar om viktiga skeenden tycks numera vara utbytta mot ordkaskader som inte betyder någonting alls.
Dylan är en stor
favorit, men några av de låtarna jag och många med mig vill höra ser vi inte
röken av. Han börjar med Maggie´s Farm, en av låtarna från nya skivan Bringing It All Back
Home. En halvdassig bluesbaserad låt. Vissa jublar, vissa buar. Han
fortsätter med en vinglig version av nya och evighetslånga singeln Like A
Rolling Stone. Sist en låt jag inte uppfattar namnet på, men även den är
öronbedövande. Dylan verkar inte riktigt närvarande och hans skinnjacka antyder
att han hellre skulle vara med i The Beatles och jagas av småflickor än
faktiskt engagera sig i vad publiken vill höra. Vi får inte höra Blowin´ In The Wind, inte The
Times They´re A-Changin´. Efter bara tre låtar går han av scenen. Jag
förstår att folk buar, även bortsett från musikens undermålighet. Är det redan
slut? Inte konstigt att besvikelsen sprider sig i publiken. Många är här för
Dylans skull och han har bara spelat en kvart.
Efter ett tag lommar han
i alla fall ut på scenen igen. Ensam med akustisk gitarr spelar han lite surmulet
ytterligare två nya låtar, som om han struntar i vad publiken tycker: The
Byrds-hiten Mr Tambourine Man och It´s All Over Now, Baby Blue. Men nu hör vi
alla fall vad han sjunger, även om ordens innebörd inte alltid är lätt att
förstå. Nonchalanta artister är aldrig trevliga. Var tog den leende charmiga
Dylan vägen? Fortsätter han så här kommer han snart vara lika bortglömd som
Elvis.
Läs mer om liknande:
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida