fredag, januari 30, 2009

Sträckläsning av självbiografi om blandband

Rob Sheffields bok Kärlek Är Ett Blandband: Livet Låt För Låt handlar om en man som blir änkling vid trettio. Mot vissa odds är det en av de mest livsbejakande böcker jag läst på länge. Det är också en sorglig bok, men på slutet känns det som om livsglädjen vinner. Boken är självbiografisk och handlar om Sheffields uppväxt och mötet med den stora kärleken Renée. Han är en musikälskare, så även hon. Det är den sortens bok man sträckläser.
Oavsett hur duktig jag blir på att vara Renées änkling kommer jag aldrig att bli befordrad till hennes make igen. Förlusten försvinner inte - den blir bara större ju längre man ser på den. Det är samma sak med folk som säger "det som inte dödar dig gör dig starkare". Till och med de som säger det måste inse att det exakt motsatta är sant. Det som inte dödar dig massakrerar dig, lemlästar dig, försvagar dig, gör dig gnällig och egoistisk på samma gång. Ju mer smärta, desto mer uppblåst blir man. Det som inte dödar dig gör dig otroligt irriterande.
Tänkvärda rader - och möjligtvis sanna. Men det finns också formuleringar som får mig att skratta. Julen är helgernas motsvarighet till Hey Jude - vart femte år och en tredjedel så lång skulle det ha varit en helt okej idé. Det är möjligtvis också sant.

Egentligen borde jag inte nämnt att den handlar om att förlora någon man älskar, för jag vill inte avskräcka någon från att läsa den i tron att den är deprimerande. Ni kommer förmodligen känna saker, bli påminda om någon ni själva förlorat och kanske få en klump i halsen. Men det kan vara något bra, eller hur? Det är en bok som till slut fick mig att le.

Tack till Dr Leif för tipset och Ful-E för lånet av lånekort.

Här kan ni läsa en intervju med Rob från Dagens Nyheter gjord av Jan Gradvall.

Läs mer om kassettband.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida