söndag, april 26, 2009

bob hund förtjänar kärlek


Det finns många band som, oavsett ålder, sjunger om att de var mobbade i tonåren och inte blev bjudna på fest. Jag misstänker att medlemmarna i bob hund tillhörde klicken som inte riktigt fick vara med, men istället för att tycka synd om sig själva och fastna i pubertal självömkan har de valt att ha en egen fest, som förmodligen är roligare än den andra. Och alla är välkomna. Raden på vår fest får du gå/ endast utan inbjudan från nya Bli Aldrig Som Oss, Bli Värre! är en väldigt bob hundsk textrad.

I lördags var det bob hund-fest i Skövde. Det var två saker som slog mig och gjorde mig glad. 1: Efter åtta års uppehåll lockar bandet en publik som knappt ens var tonåringar förra gången det begav sig. Jag skulle chansa att ca 75 procent av publiken var under 25 år. 2: De nya låtarna får minst lika kärleksfull allsång som de gamla. Att göra en ny skiva efter åtta år är tufft nog, att göra en skiva som kan mäta sig med de gamla förtjänar en applåd.

Klassikerna står på rad i Valhall i Skövde, både de gamla och nya. Det är låtar som heter Jag Skulle Vilja Säga Att Jag Inte Hittar Hem, Med Det Gör Jag; Tror Jag som kan vara svensk pophistorias bästa låttitel. Det är Düsseldorf och Nu Är Det Väl Revolution På Gång? där jag skriker varje ord, det är nya rysaren Blommor På Brinnande Fartyg och nya discosmockan Fantastiskt med en av Thomas Öbergs mest välformulerade texter, och det säger inte lite.
Försäkringskassan kämpar fortfarande med att förstå/ hur min kropp kan vara överbefolkad av röster/ samtidigt som min själ detonerar av ensamhet/ en dag ska ni alla få sprängd anka till lunch/ jag har den tejpad på kroppen/ jag anser dessutom att okända helt och hållet är på min sida
Bilresan hem var 2o mil lång, men kändes som max fem. Jag hoppas på ett snart återbesök (hos bob hund, inte i Skövde). Så!

Med ett signerad exemplar av nya skivan Folkmusik Som Inte Kan Bete Sig Som Folk (och vill man garantera att publiken kan hela texten även till de nya låtarna gör man en låt där hela texten består av just den frasen) inser jag dessutom att Jonas Jonassons signatur är lika cool som hans mustasch.
Du kan kalla mig för idiot/ det har jag ingenting emot/ mer än så kan ingen bli

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida