torsdag, december 18, 2008

Stanley Kubrick är välkommen till DVD-hyllan


Första gången jag såg en Stanley Kubrick-film och var medveten om regissören/fotografen/manusförfattaren/myten Stanley Kubrick var Full Metal Jacket. Redan tidigare hade jag förvisso konfronterats med The Shining och blivit skrämd från vettet, men utan att lägga vikt vid regissörens namn. När jag såg Full Metal Jacket var jag femton år och förväntade mig nog det vanliga Vietnam-pangpanget. Efter filmens första halva mådde jag fysiskt illa, men på ett bra sätt. Det är en av de starkaste filmupplevelser jag haft. Fem år senare hade jag en lärare som hävdade att filmen var just det vanliga Vietnam-pangpangandet, men hon ville inte motivera sin åsikt.

2001 är en av mina absoluta favoritfilmer, förmodligen topp fem. Första gången jag såg den hade jag hög feber och klockan var mitt i natten. Jag hade sovit hela dagen och låg i soffan med hörlurar - för att inte väcka oskyldiga - och såg den ohyggligt långsamma filmen medans jag feberhallicunerade. Förmodligen perfekt förhållande för en så pass surrealistisk film. Jag har inte vågat se om den sedan dess. Tror det var tio år sedan nu. Tror jag är redo.

Båda utgåvorna har kommentatorspår och dokumentärer, 2001 har en hel disc med enbart extramaterial. Filmfest väntar i mellandagarna väntar.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida