tisdag, december 23, 2008

Årets bästa konserter


Iron Maiden, Ullevi, Göteborg, 26 juli

Inte bara den bästa konserten jag någonsin varit på, utan faktiskt något av det häftigaste jag varit med om alla kategorier. Jag vevade med armarna, skrek rakt ut, sjöng med och hade tårar i ögonen. Lägg till detta ett band som gav allt, en låtlista i stort sett bestående av enbart klassiker och en scenshow som inte går att beskriva ens om man var där. Jag får fortfarande gåshud av blotta tanken. 56 321 betalande gick hem leende.

Ron Sexsmith, Gee Club, Birmingham, 4 november

En man med akustisk gitarr, en med elgitarr och en med el-ståbas framförde en rad millimeterprecisa poplåtar av klassiskt snitt. Jag skakade hand med Ronald Eldon Sexsmith efteråt och kunde inte göra annat än tacka för en väldigt trevlig kväll. Det var vackert och något så underskattat som hjärtevärmande. Är fortfarande lätt irriterad över att jag missade honom på KB i Malmö där han lovat spela In A Flash.

Eldkvarn, Tantolunden, Stockholm, 22 augusti

Plura var på bra humör och få saker påverkar en Eldkvarn-spelning så mycket som det. Min fjärde spelning med bandet var den näst bästa och det var dessutom en vacker kväll med klarblå himmel. Inte ens det faktum att vi missade två och en halv låt kunde påverka en positiv utgång. Att Moneybrother gästade på två låtar gjorde inte saken sämre. Tantolunden är förresten ett ställe jag gärna skulle återvända till.

Årets bästa filmer

Årets bästa tv

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida