onsdag, april 30, 2008

Sgt Peppers pappa har gått bort

Frågan är om inte Albert Hofmann påverkade sextiotalets popkultur mer än Beatles, Bob och Jimi tillsammans. Mellan 1929 och 1971 jobbade han för kemiföretaget Zandos och det var där han 1938 snubblade över den kemiska reaktionen lysergsyredietylamid som i folkmun fick namnet LSD. Fem år senare spillde han av misstag några droppar på handen och förstod så småningom att det fanns en koppling mellan de dropparna och de pratande väggarna. En hel generation låtskrivare som då ännu inte lämnat blöjstadiet hade fått sin karta utstakad. Det var en färgglad karta med ganska lösa former.
Nu har Hofmann gått bort, 102 år gammal. Det kan vara så att det är bortkastad tid att träna regelbundet och äta medvetet. 102 år! Det vill jag också bli. Hofmann tog själv regelbundet drogen och argumenterade envist dess medicinskt terapeutiska verkan. Bland annat menade han att den kunde användas för att bota schizofreni. Det låter jag vara osagt, men jag gillar musiken. Var han rent av den femte medlemmen under andra halvan av sextiotalet?
Purple Haze was in my brain/ Lately things don't seem the same/ Actin' funny but I don't know why/ 'scuse me while I kiss the sky
Dagens låt är Purple Haze av Jimi Hendrix.

Etiketter: ,

3 kommentarer:

Blogger Tapeworm sa...

Det vill inte jag. Jag är 31: kroniskt sjuk, ledbesvär, dåligt immunförsvar och annat jag inte kan göra ett skit åt. Hur skulle jag må vid 102 års ålder? Morfin!

8:09 em  
Blogger Ola Claesson sa...

LSD skulle kunna lösa alla dina problem. Ledbesvär? Du skulle kunna flyga! Kroniskt sjuk? Kronisk påtänd! Dåligt immunförsvar? Du kan sitta hemma och joddla och slippa bli smittad! Annat du inte kan göra ett skit åt? Lucy i himlen med diamanter! Prata med din läkare om det här. Frälsning är bara en droppe bort!

5:54 em  
Blogger Ola Claesson sa...

LSD skulle kunna lösa alla dina problem. Ledbesvär? Du skulle kunna flyga! Kroniskt sjuk? Kronisk påtänd! Dåligt immunförsvar? Du kan sitta hemma och joddla och slippa bli smittad! Annat du inte kan göra ett skit åt? Lucy i himlen med diamanter! Prata med din läkare om det här. Frälsning är bara en droppe bort!

5:54 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida