fredag, april 25, 2008

Regina Spektor växer med varje lyssning

1980 föddes Regina Spektor i Moskva, 1989 flyttade hon därifrån och hamnade så småningom i Bronx och 2006 släpper hon sin fjärde skiva Begin To Hope. Det blir allt mer tydligt att den är en av de senaste årens bästa skivor. Varje gång jag tror jag lyssnat klart på den och försöker sortera in den i hyllan slutar det bara med att jag tar fram den igen och lägger fodralet på stereon.
Hur låter egentligen Begin To Hope? Vill man göra det väldigt enkelt för sig kan man sammanfatta den med två ord. Kate och Bush. Eftersom nästan alla unga kvinnliga artister som sitter vid piano och inte tar av sig kläderna så fort det är en fotograf i närheten jämförs med Kate Bush är det att göra det enkelt för sig. Och jag ville egentligen göra en mer originell jämförelse, men Spektor påminner ofrånkomligen om Bush i sitt sätt att närma sig musiken. Själv brukar hon nämna The Beatles, Bob Dylan, Billie Holiday, Radiohead, Tom Waits och Frédéric Chopin som influenser. God smak är ofta en bra start när man ska göra musik. En pappa som är violinist och en mamma som är musikprofessor är inte heller i vägen.
Spektor har de lekfulla arrangemangen som aldrig blir ansträngt tillgjorda. Hon har de ambitiösa låtarna som aldrig blir pretentiösa. Hon har känslan för de små detaljerna som sker bredvid melodin. Hon har dessutom, och det är nog så viktigt när arrangemangen är så varierade, självklara men aldrig förutsägbara melodier. Lägg till detta en uttrycksfull röst och bra personliga texter om det hopplösa ämnet kärlek.
Två av hennes mest kända låtar Fidelity och On The Radio blev radiofavoriter även i Sverige, men det tog ett tag innan jag förstod vilken hög klass hela skivan håller och framförallt att den håller för så många lyssningar (den insikten kräver, fullt logiskt, många lyssningar). Jag skulle kunna gå igenom hela låtlistan. Det är den sortens skiva. Men i en av låtarna finns det en The Beatles/McCartney-referens, så jag slutar med att citera den.
You don't have no doctor Robert/ You don't have no uncle Albert/ You don't even have good credit/ You can write but you can't edit
Dagens låt är Edit av Regina Spektor.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida