tisdag, april 25, 2006

Eventuell smygseeger för Bruce

SVD skriver om nya Bruce Springsteen - den vanliga Springsteen alltså, inte en ny artist som heter samma sak som den andra Bruce Springsteen, dvs Bruce Springsteen, mmm´key?

Jag har varit tveksam till den här skivan, och inte för att jag inte gillar Springsteen. Tvärtom. Men den utgörs av coverversioner på låtar av Pete Seeger och jag vill att Bruce ska sjunga sina egna låtar. När en låtskrivare av hans kaliber gör en renodlad coverskiva känns det lite som att kasta mjöl på... tapeten hos svärmor. Problemet är sålunda helt teoretiskt och inte alls grundat på hur skivan låter.

För det lilla jag hittills hört från We Shall Overcome - The Seeger Sessions har varit bra, så det slutar säkert med att jag köper den ändå. Dessutom gillar bevisligen Stefan Malmqvist den och honom litar jag på. I alla fall när han tycker som jag, även om jag inte riktigt vet vad jag tycker i just det här fallet.

Det är i alla fall kul att någon recensent faktiskt fortfarande lyssnar på Springsteen och inte bara gillar honom för att "han är go ju, bossen" eller sågar honom för att "han är bara så sexistisk och sjunger typ bara om kvinnor och bilar, typ".

Negativt är att han sjunger lite bajsnödigt på vissa håll. Tom mer än vanligt, men jag hoppas jag kan komma över det.

Återkommer alltså med mer när jag vet vad jag pratar om (som Malou von Sivers sa).

Och ja, jag kom på rubriken helt själv.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida